урок хімії у 10 класі



План –конспект уроку хімії у 10 класі

Тема:
 «Мінеральні добрива. Нітрати, їх поширення в природі. Ознайомлення зі  зразками нітратів та солей амонію».
Мета:
§  засвоїти теоретичні знання про  мінеральні добрива, про склад нітратів як солей нітратної кислоти, їх властивості, застосування, поширення в природі;
§  пояснити роль хімії в розв'язуванні аграрних проблем;
§  розвивати вміння складати формули солей  та рівняння реакцій, що характеризують їх властивості;
§  формувати компетентності уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, проводити експерименти, аналізувати результати, застосовувати їх в практичній діяльності
§       виховувати екологічну грамотність та свідоме ставлення до збереження здоров’я.

Обладнання: «Таблиця розчинності основ, солей та кислот у воді», «Електрохімічний ряд напруження металів», роздавальний матеріал, комп'ютер; штатив, пробірки, зразки добрив, набір індикаторів та реактивів.
Тип уроку: урок – дослідження.
Форми роботи: евристична бесіда, лабораторні досліди, робота в групах.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1)  Прийом «вірю – не вірю»  (з використанням зелених і червоних карток – «світлофор»):
1.   Нітратна кислота утворює тільки середні солі. (так)
2.   Солі нітратної кислоти називаються сульфатами. (ні)
3.   Нітратна кислота двохосновна. (ні)
4.  Нітроген у природі зустрічається у вигляді простої речовини азоту. (так)
5.   Азот входить до складу повітря. (так)
6.   В повітрі цієї речовини дуже мало. (ні)
7.   Формула азоту N2 . (так)
2) Одночасно: завдання на дошці – встановити відповідності.
Учневі видані картки з йонами. Треба  звести їх у формулу ( за допомогою магнітів), підібрати відповідну назву:
·        амоній нітрат           NH4NO3
·        барій сульфат           ВаSO4
·        калій фосфат             К3PO4
·        алюміній нітрат           Аl (NO3)3
Учитель узагальнює завдання на дошці, нагадавши учням поняття «солі».

ІV. Ознайомлення з новим матеріалом у формі роботи у групах.

Учні поділені на групи: «Експерти - хіміки», «Агрономи», «Лікарі», «Кухарі». Кожній  групі надано невеликий за об'ємом теоретичний матеріал, який вона опрацьовувала вдома.

Учитель: Сьогодні ми ознайомимося з особливою групою солей, які мають надзвичайне значення для вирощування рослин – мінеральними добривами.

Група «Агрономи» склала розповідь про види добрив та їх значення для рослин.
Слайдова презентація супроводжується розповіддю учнів про види мінеральних добрив, їх використання, значення для розвязання продовольчої проблеми.
 Група «Експерти - хіміки», готує демонстраційний дослід : «Розчинність мінеральних добрив у воді. Взаємодія мінеральних добрив і грунтів».
Дослід А. Розчинність добрив у воді.
Учень 1 демонструє зразки добрив, розчиняючи  їх у невеликій кількості води, доводить їх високу розчинність. Порівнює розчинність різних видів добрив.
Дослід Б. Вимірювання кислотності грунтів, підбор відповідних добрив.
Учень 2
·    Демонструє  пробу  грунту, поміщає рівними порціями у дві пробірки.
·    До грунту  пробірки №1 додає калійну селітру  КNO3 та підкислювач
·    До грунту  пробірки №2 -  аміачну селітру NH4NO3 та підлужнювач.
·    Демонструє зміну кольору універсального  індикатора.
Висновок (робиться колективно): добрива можуть впливати на кислотність грунтів та коригувати її.
V. Вивчення нового матеріалу у формі пояснення  вчителя .
Казка: «Як утворилися  мінеральні добрива».
Жили собі два близнюки – атоми Нітрогену у складі молекули Азоту. Гуляли собі в атмосфері серед безлічі таких самих близнюків – молекул Азоту(N2) і серед інших близнюків – молекул Кисню (О2). Та ось прийшла Гроза Блискавична. Розлучила Блискавка  братів – Нітрогенів.
Один з близнюків утворив  пару з атомом Оксигену, і так виник Нітроген (ІІ) оксид NO. Але на цьому процес окиснення не закінчився, і ще один атом Оксигену утворив з ними  Нітроген (ІV) оксид  NO2. Вступив він у реакцію вологою та Киснем атмосфери, і став нітратною кислотою. Випала вона з дощем на землю, а там і мочевина,  і вапняк – є з чим в реакцію вступити. Так і утворилися мінеральні добрива – аміачна та кальцієва селітри.
А другий брат – близнюк потрапив до промислової установки, що виробляє мінеральні добрива штучним шляхом. Там Азот під дією тиску, каталізатору та температури 500 С поєднали з воднем і утворили аміак. Той окислили до Нітратної кислоти, а далі  одержали аміачну  селітру.
ЛАНЦЮЖОК 1:  N2 -    NO -   NO2 -   HNO3 -   NH4NO3
                                                                                  Са(NO3)2
 N2 + O2 = 2NO                                                            
2NO + O2 = 2NO2
4NO2 + 2H2O + O2 = 4HNO3
HNO3 + NH3 = NH4NO3      (аміачна селітра)                                                 
2HNO3+ СаCO3 = Са(NO3)2 + Н2О+CО2    ( кальцієва =норвезька  селітра)

ЛАНЦЮЖОК 2:  N2- NH3- HNO3 - NH4NO3           
                                               (аміачна селітра)                                                 
***Ланцюжки записуються в зошити та розвязуються на дошці одним учнем, іншими -  у зошитах  самостійно. Вчитель перевіряє результати учня біля дошки, діти проводять взаємоперевірку.
***  Ланцюжок  2 задається для опрацювання вдома.

Група «Лікарі» складає розповідь  «Вплив Нітратів та Нітритів на здоров’я людини» та презентує її. Висвітлюється використання їх у медицині, харчовій промисловості (ліки, харчові добавки); розповідається про шкоду для організму людини (отруєння, перетворення гемоглобіну на метгемоглобін, алергії).
Користь Нітратів та Нітритів. (розповідь учнів супроводжується демонстрацією наочності – роздрукованих йонів, слайдів).

 Як харчова добавка Нітрит натрію застосовується в харчовій промисловості в двох цілях: як антиокислювач, що забезпечує виробам з м'яса і риби «природний колір», і як антибактеріальний агент, що перешкоджає росту збудника ботулізму, — важкої харчової інтоксикації, що характеризується ураженням нервової системи. У деяких ковбасах вміст Нітриту натрію може сягати 7%.
Нітрит натрію також використовується в медицині та ветеринарії як судинорозширювальний, бронхолітичний (розширює бронхи) засіб, знімає спазми кишечника, використовується як проносне, а також як антидот при отруєнні ціанідами.

Шкода Нітратів та Нітритів.

 При попаданні нітратів в організм людини  в значній кількості можуть викликати гостре отруєння. Крім типових ознак отруєння у вигляді болів у животі, блювання та слинотечі з'являється синюшність губ, слизових оболонок, обличчя і нігтів. Характерні  загальна слабкість, сонливість, потемніння в очах, сильні головні болі. При важких отруєннях спостерігаються судоми і втрата свідомості. Значне накопичення нітратів зазначено в салаті, шпинаті, зелені, редьці, селері, баштанних і практично у всіх коренеплодах. Особливо небезпечні овочі,  вирощені в теплицях в не сезон.
Нітрити – більш небезпечні сполуки - всмоктуються в кров, взаємодіють з гемоглобіном, перетворюючи його в метгемоглобін, який не здатний переносити кисень до тканин. Це і призводить до кисневого голодування органів і тканин людського організму, викликаючи , навіть, утворення злоякісних пухлин.
 Перша допомога при отруєннях нітратами та нітритами:
 промивання шлунку, прийом активованого вугілля, сольових розчинів. Виведенню нітратів та нітритів з організму сприяють зелений чай та аскорбінова кислота.

Група «Кухарі»   пропонує рецепт безнітратного салату.
Знизити вміст нітритів у продуктах можна, виконуючи прості правила:
· Воду можна кип'ятити або пропускати через спеціальні домашні очисні прилади.
· Знизити накопичення нітратів в овочах допоможе ретельна промивка або замочування в холодній воді, що знижує вміст небезпечних речовин на 10-12%.
· Варіння овочів без використання алюмінієвого посуду знижує рівень нітратів на 80%.
· Соління, маринування і квашення овочів знижує кількість шкідливих з'єднань на 40%.

Безнітратний салат (вінегрет). Ми хочемо запропонувати Вам рецепт салату, який не містить нітратів. Варимо буряк, моркву та картоплю. Всі нітрати розчиняться у гарячій воді під час варіння. Зелень (кріп, петрушку та зелену цибулю) вимочуємо попередньо 2 години у холодній воді та її зливаємо. Нарізаємо овочі та додаємо квашену капусту або солені огірки (їх нітрати перейшли у розсіл). Наш вінегрет готовий. Смачно та корисно! Скуштуйте!
VІ. Підведення підсумків уроку.
·        Що сподобалося на уроці найбільше?
·        Що запамяталося?
·        Як можна застосувати на практиці отримані знання?
·        Чи готові ви поділитися отриманими знаннями зі своїми батьками?

VІІ. Домашнє завдання. Ланцюжок №2 розвязати. &19.








Немає коментарів:

Дописати коментар