Відкритий урок біології, проведений у 7-А класі, 30.11.2017 року



Відкритий урок біології, проведений у 7-А класі, 30.11.2017 року

Тема: Хрящові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування
Мета :
розкрити особливості зовнішньої, внутрішньої будови та процесів життєдіяльності хрящових риб у зв’язку з водним середовищем життя;
зробити наукове порівняння внутрішньої будови та процесів життєдіяльності хрящових риб з внутрішньою будовою та процесами життєдіяльності кісткових риб;
формувати компетенцію наукового розуміння природи, здатності застосовувати його в практичній діяльності, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези;
формувати компетенцію екологічної грамотності, уміння раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини;
розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та робити власні висновки;
виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, кросворд, комп’ютер, слайдові презентації, відеосюжети.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І.    Організаційний момент
Привітанняз учнями, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда інтерактивна (включає фронтальне опитування).
Які основні пристосувальні особливості будови кісткових риб?  
(Слайдова презентація , сл. №1-10).      
Очікувані відповаіді:
Кістковий скелет включає головний відділ, тулубовий відділ, хвостовий відділ, до відростків хребців прикріпляються ребра;
Зябра мають зяброві кришки, зяброві пелюстки, що забезпечують процес газообміну та зяброві тичинки, які захищають зябра від засмічення.
Плавальний міхур – орган, що дозволяє рибі регулювати глибину занурення.
Є бічна лінія – орган чуття, що сприймає хвильові рухи води.
Розмноження роздільностатеве, запліднення зовнішнє.
Представники: Ряд Коропоподібні ( короп, лящ, карась, вобла, толвстолобик), Ряд Оселедцеподібні (івасі, сардина європейська), Ряд Окунеподібні (окунь, судак, скумбрія, тунець).
«Ходімо на рибалку»
Одночасно на дошці  1 учень заповнює кросворд з назвами кісткових риб.

ІІІ.      Мотивація навчальної діяльності.
 Сьогодні ми продовжимо мандри дивовижним підводним світом і познайомимося з Класом Хрящових риб. Для того, щоб вивчати цікавий світ Риб, нам треба, хоча б віртуально, погрузитися до морських глибин. Ось яку цікаву розмову підслухали дайвери на глибині метрів так з 500.
Сценка.   «Десь у Океані…».
Дві рибки – кокетки з лускою та хвостиками.  №1 та №2.
 №3 – сіра риба з вертикальним асиметричним  хвостом.
№1 та №2 зустрічають №3.
Доброго дня, шановна! Яка сьогодні чудова погода – на поверхні  повний штиль.
Мені це байдуже.
(хіхікають) Чудово виглядаєте у Вашому сірому одязі. Такий дивний хвіст – один хвостовий плавець набагато більше за інший – дуже креативно… (хіхікають) А от у нас, та й у всіх наших родичів, хвостові плавці однакового розміру – як у всіх модних рибних каталогах .
(вбік)  Як у моїх улюблених рибних меню…
А де ж Ваші зяброві кришки? Їх що – немає?!!
Немає.
На відміну від нас. (хіхікають, звертаючись одна до одної) Та й луска у Вас якась дивна, старомодна, плакоїдна.
Так, цій лусці понад 55 млн. років. І в моді вона була ще тоді, коли ви не народились як клас та вид. Вона побудована з особливої речовини - дентину та емалі, що входить до складу зубів усіх хребетних. Тому вважайте, що моє тіло покрите тисячами ледве видимих вашому оку зубів. Кожен з них — маленька копія тих, яких сотні в моїй пащі. Не раджу вам торкатися мого тіла: у вас  тут же з’явиться безліч порізів. А ще моя шкіра виділяє слиз, який запобігає проникненню бактерій і зменшує тертя під час руху. Тому моя швидкість буває до 20  км/год, а в деяких моїх родичів – і до 50-ти.
№1 до №2 (шепче): Ця незграба навіть народилася не так, як ми – не з прозорих красивих ікринок, а з якогось гидкого яйця у товстій шкірі.

Ми чули, що у вас немає навіть плавального міхура …
Вірно. А не чули ви раптом, про те, що  сіро-блакитне забарвлення мого тіла, зуби і серпоподібний хвіст служать одній меті — убивству. Завдовжки я  можу сягати понад 20 м. Маса моя може бути до  15 тон.
Кожна з моїх щелеп озброєна шістьма рядами гострих зубів, і якщо раптом один з них ламається, то на його місці швидко виростає  інший.
А не чули ви, що мене може вбити лише кинутий досвідченою рукою гарпун або кулеметна черга, та й то лише тоді, коли я опинюся за метр від поверхні води.        Я не відчуваю болю і не боюся перелому кісток, оскільки в мене, на відміну від вас,  їх просто немає. А такі гламурні особи, як ви, є моєю найулюбленішою стравою на обід…
Тікаймо, моя кісткова подруго, швидше, це ж АКУЛА – типова представниця хрящових риб!
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом.
 (Слайдова презентація «Кісткові та хрящові риби» слайд № 11).
ІV.      Засвоєння нового матеріалу
1.         Ознаки будови та особливості способу життя хрящових риб. Пристосування до середовища існування
Розповідь учителя
Риби — найрізноманітніша група хребетних тварин, що налічує в своєму складі більше видів, ніж ссавці, птахи, плазуни та земноводні разом узяті,— близько 22 тис. видів. При цьому опис нових видів не припиняється й до теперішнього часу, і виявляють їх не лише в океанічних глибинах, але й в прісних водоймах. У водоймах України мешкає понад 200 видів риб. Систематики поділяють сучасних риб на дві групи: хрящові та кісткові риби.    Слайдова презентація Слайд №11
Основний критерій такого розподілу — речовина, з якої складається внутрішній скелет риб: хрящ або кістка.

Розповідь учителя (Слайдова презентація слайд №12)
Хрящові риби (відомо близько 630 сучасних видів) поширені переважно в солоних водоймах (лише деякі види трапляються у прісних водоймах). Скелет у них повністю хрящовий. Кожна зяброва щілина відкривається самостійним отвором із боків чи знизу голови.
Про загальний вигляд хрящових риб можна скласти уявлення, розглянувши як приклад акулу. На голові акули розташовані органи зору (очі), є парні ніздрі, що ведуть до нюхових капсул, та півмісяцеподібний поперечний ротовий отвір, оточений щелепами. З боків голови містяться зяброві щілини (5–7 пар), а зверху — пара отворів — бризкальця (недорозвинена перша пара зябрових щілин). Передня частина голови видовжується, утворюючи рило. Хвостовий плавець — потужний орган руху. Його верхня лопать значно більша за нижню. Тіло може бути видовжене, обтічне (в акул) чи сплющене зверху донизу і широке (у скатів).

V. Самостійна робота учнів зі слайдом№14.
Завдання для опрацювання:
— Визначте, які плавці крім хвостового характерні для акул.
— Як вони розташовуються на тілі тварини та які функції виконують?

Учитель:  Ми вже багато дізналися про акул. Але не тільки акули представляють Клас хрящових риб. Свої певні особливості має ще одна дивовижна істота – скат.

VІ. Повідомлення учнів.
Повідомлення учня І про скатів.         
 Слайди №15,16,17.
Варіант повідомлення.
«Скатів називають водоплавними метеликами. Звідки таке прізвисько у цих дивовижних риб, стає зрозуміло кожному, хто бачив, як пересуваються у воді скати. Хвіст при плаванні не використовується. Плавають скати, здійснюючи рухи, більше схожі не на енергійні гребки плавників інших видів риб, а на помахи крил метеликів.
Своєрідна будова тіла скатів суттєво відрізняє їх навіть від найближчих родичів — акул. Але це тільки ззовні. Внутрішня будова скатів і акул залишилися схожими. І ті, й інші належать до хрящових риб, яких відрізняє відсутність плавального міхура і некістковий скелет. Кісток у скатів немає – тільки хрящі.
Поперечний ротовий отвір, ніздрі і п’ять-шість пар зябрових щілин розташовані на нижній стороні голови. Очі і специфічні дихальні брызгальца знаходяться зверху – виходить, що скатам не судилося побачити те, що вони вживають в їжу».
Повідомлення учня ІІ про хімер.         
Слайди №18,19.

VІІ. Подивіться відео , що зняте дайверами на Мальдівських островах.
Фізкультхвилинка.

VІІІ. Завдання.    Дітям видаються індивідуальні набори з роздрукованими ознаками риб – як  кісткових, так і  хрящових. Кожен учень повинен вибрати ознаки, характерні тільки для одного запропонованого класу, відповідно до варіанту.
Набори ознак зведені в таблицю. Учням видаються таблиці, розрізані на стрічки. Обрані ознаки вклеюються у зошити. За результатами роботи проводиться взаємомоперевірка.
Багато прісноводних видів
Переважно морські види
Тіло вкрите кістковою лускою
Тіло голе або вкрите
плакоїдною лускою
Парні плавці розташовані вертикально
Парні плавці розташовані  горизонтально
Бризкальця відсутні
Бризкальця є
Зяброві щілини 1 пара
Зяброві щілини 5-7 пар
Зяброві кришки є
Зяброві кришки відсутні
Зябра мають форму вільно звисаючих пелюсток
Зябра мають  вигляд пластин,
що приросли до міжзябрових перегородок
Скелет кістковий
Скелет хрящовий
Плавальний міхур є
Плавальний міхур  відсутній
Клоака відсутні
Клоака є
Викидають багато дрібної ікри без твердих оболонок
Відкладають яйця, оточені
 твердою оболонкою.

ХІ. Взаємомоперевірка. Слайд №13 допомагає визначити правильні відповіді.


Х.        Узагальнення і закріплення знань (фронтальне опитування):
Характерні ознаки хрящових риб:
1.         Поширені майже виключно в морях: з-понад 630 видів лише кілька — мешканці прісних водойм.
2.         До хрящових риб належать акули, скати та деякі інші види.
3.         З боків або знизу голови помітні 5–7 парних зябрових щілин.
4.         Грудні та черевні плавці розміщені в горизонтальній площині.
5.         Плавального міхура немає.





6.         Шкіра цупка та зазвичай вкрита лускою, що нагадує маленькі зубчики. Подібну форму мають і зуби.
7.         У хижих акул зуби трикутні та розміщені в кілька рядів, причому зламані зуби замінюються новими.
8.         Акули не здатні пережовувати їжу — зубами вони її втримують і розривають на шматки, які заковтують цілком.
9.         Скелет хрящових риб утворений із хрящової тканини.

Цікаві факти про акул Слайд №20
• Акули з'явилися на Землі близько 300 млн років тому.
• Зуби у акули зростають у кілька рядів, і втрачені тут же замінюються новими.
• Акули не можуть дихати, якщо не рухаються: їх зябра не забезпечені ніякої мускулатурою, щоб самостійно проганяти воду: їм постійно доводиться рухатися, щоб вода омивала легені.
• Акули надзвичайно короткозорі (бачать з відстані приблизно 2 метрів), але володіють прекрасним нюхом.
• Дитинчата акули народжуються з гострими зубами і з здатністю правильно полювати з першої спроби.
• Акула чує запах однієї краплі крові на відстані майже в півкілометра.
• Органи чуття акули вловлюють будь-який рух за 90 метрів.
• У акули найсильніші щелепи з усіх тварин на планеті. Її укус у два рази сильніше укусу лева.
• Щороку по всьому світу люди виловлюють понад 100 мільйонів акул.

    
ХІ.      Підбиття підсумків уроку
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок цікавий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…

ХІІ.     Домашнє завдання
Завдання для всього класу.
Опрацювати параграф 19 підручника.
Індивідуальні та творчі завдання.
Підібрати цікаві факти про кісткових та хрящових  риб.



 



Немає коментарів:

Дописати коментар